“לחיות את הפרשה • פרשת במדבר: והפעם – ניסוי מדעי / הרב אלעזר פרידמן


מוצרים נדרשים:
2 משפכים
2 בקבוקי משקה ריקים
כוס דבש דבורים טבעי
כוס מים

מה עושים?
1. מניחים את המשפכים בפיות הבקבוקים.
2. נוטלים ביד אחת את כוס הדבש ובשניה את כוס המים ויוצקים באותו רגע את תכולת הכוסות אל תוך המשפכים.
3. השוו בין קצב זרימת המים לדבש.
4. קראו בתשומת לב את הציטוט הבא (מתוך: רמב”ם הלכות תלמוד תורה פ”ג): “דברי תורה נמשלו כמים שנאמר ‘הוי כל צמא לכו למים’, לומר לך: מה מים אינם מתכנסין במקום מדרון אלא נזחלין מעליו ומתקבצים במקום אשבורן – כך דברי תורה אינם נמצאים בגסי הרוח ולא בלב כל גבה לב אלא בדכא ושפל רוח שמתאבק בעפר רגלי החכמים וכו'”.
*****
הענווה היא אבן יסוד וההכנה הבסיסית ביותר לפני קבלת התורה, וכמו שכותב ה”אור החיים” הקדוש על הפסוק: “ויסעו מרפידים ויבואו מדבר סיני” – שהתורה מכוונת לרמז לנו בתיבות “ויבואו מדבר סיני” לרמז לדברי הגמרא בעירובין (נד.) “וממדבר מתנה אם משים אדם עצמו כמדבר זה שהכל דשין בו תלמודו מתקיים בידו וכו'” – מידת הענוה.

תולדת הענוה הזו היא המשך הפסוק שם “ויחן שם ישראל נגד ההר” – כאיש אחד בלב אחד (רש”י), כשיש באדם ענווה הוא נכון לקבל כל אדם.
לעומת זאת, בפרשתינו, פרשת במדבר, סדרה התורה סדר מיוחד ומוגדר לאופן נסיעתם וחנייתם של עם ישראל “איש על דגלו באותות לבית אבותם יחנו בני ישראל”, לכל שבט הוגדר מקום מיוחד, זה לצפון וזה לדרום, האחר למזרח ולמערב. וכל איש ואיש היה צריך לחנות דוקא במקומו, לבית אבותיו.

אבל החלוקה הזו, יכלה לבוא רק אחרי שיש את הבסיס הנחוץ הזה של “ויחן שם ישראל נגד ההר” כאיש אחד בלב אחד. לאחר שיש בליבך את הענווה הנחוצה, זו שתעניק לך את היכולת לקבל מכל אחד ולאהוב כל אחד – רק אז תוכל לצד זה להיות חכם המכיר את מקומו בתוך הכלל.
יזכנו ה’ להתכונן היטב בענווה ובאחדות, ולזכות בכלל כל ישראל למתן התורה המיוחד העומד להתרחש בעוד ימים מספר. לחנות נגד ההר וסביב למשכן אוהל מועד.

שלכם באהבה,
שבת שלום!
אלעזר פרידמן, יו”ר מכון “בהירות” – יעוץ – טיפול – הדרכת חתנים
לתגובות הארות והערות f6503904@gmail.com

מגוון ספרים חדשים בחנות שלנו מורשת מרן שופס. רכשו כעת!

ילקוט יוסף - פורים משולש, סדרת "מורשת מרן"
₪25.00

רכוש כעת

סט חזון עובדיה המלא - 19 כרכים
₪620.00

רכוש כעת

מעדני המלך - חלק ד - חינוך ילדים
₪45.00

רכוש כעת
למוצרים נוספים לחצו כאן

תגובות (0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *